יכולים לדרוש מאיתנו לעבוד בהפסקה?

8 בפברואר 2020

שלום צוות האתר הנפלא! אני יוצאת הנוער העובד ובזכותכם תמיד הייתי מודעת לזכויות שלי כנוער עובד. עכשיו כשקצת גדלתי ואין לי בדיוק כתובת אחרת לפנות אליה אשמח אם תוכלו לעזור לי. אני פקידת קבלה במלון פרטי (לא רשת). מספר דברים שמפריעים לי ואני לא בטוחה אם חוקיים: לא משלמים לנו על הפסקות. אנחנו מקבלים חצי שעה הפסקה לכל משמרת, כאשר לרוב אין מי שיחליף אותנו בקבלה ואנחנו הולכים לשבת על הבר ואם מגיעים אורחים אנחנו צריכים להפסיק הכל ולחזור לעבוד, מה שלא באמת מאפשר לנוח. שנית, שבוע שעבר הייתה ישיבת צוות במשך שעה וחצי, לי לדוגמה זה לא היה על זמן משמרת כך שבאתי במיוחד בשבילה, וכמובן שלא קיבלנו שום שכר עליה. לאחרונה התגלה חוסר בקופה שבקבלה, של בערך 300(!) שקל.

אני לא יודעת איך זה נעלם, אני רק יודעת שאני התנהגתי ובאחריות עם הקופה ובטח שלא כנבתי. מנהלת הקבלה שמה חלק מהסכום מכספה האישי ודורשת שארבעת העובדים יתחלקו בהפרש בינהם, מכספם הפרטי. אשמח לכל עזרה, כמו שאמרתי לא מצאתי כתובת אחרת לפנות אליה… תודה רבה!!

קודם כל, שמחים מאוד לשמוע שהחינוך שלך בתנועה לימד אותך להיות עובדת שמודעת לזכויות שלה ונחושה לעמוד על מה שמגיע לה. לשאלתך:

1.הפסקות: מותר למעסיקים לא לשלם על זמן בו העובדים נמצאים בהפסקה. אבל – הפסקה מוגדרת בתור זמן שבו את חופשיה מעבודה ולא נמצאת בכוננות. מה שאת מתארת לא נשמע כמו הפסקה אמיתית, שכן אם "מקפיצים" אותך מההפסקה בכל פעם שמגיעים אורחים את לא באמת חופשיה בזמן הזה לעשות כרצונך. במקרה כזה, חייבים לשלם לך על הזמן הזה מכיוון שמדובר בזמן עבודה ולא בזמן הפסקה.

2. ישיבת עבודה: החוק קובע שעל כל זמן שבו את מעמידה את עצמך לרשות המעסיק – חובה לשלם. זה בסדר שמבקשים ממך להגיע לישיבות עובדים מחוץ לשעות העבודה, אבל חובה לשלם לך שכר על זמן הישיבה, והן החזרי נסיעות על הגעתך וחזרתך למלון עבור הישיבה.

3. החוק אוסר לתת קנסות מהשכר, גם במקרים של חוסר בקופה. אם המעסיקים חושדים שגנבת הם יכולים להזמין אותך לשימוע בנושא הזה או אפילו להגיש נגדך תלונה במשטרה או בבית המשפט, אבל אין להם את הזכות והסמכות להחליט על דעת עצמם שזה באשמתך ולהוריד לך את הסכום הזה מהמשכורת. אני מציעה לך קודם כל לפנות למעסיקים שלך ולומר להם שההתנהלות שלהם בשלושת הנושאים הללו היא לא תקינה ולא חוקית, ולדרוש מהם לשנות אותה. אבל אם זה לא יעזור: הנוער העובד הוא הארגון היציג של בני נוער וצעירים עד גיל 25 בעניין זכויות בעבודה.

אם את עדיין בטווח הגילאים הרלוונטי, את מוזמנת להשאיר אצלנו פרטים דרך טופס התלונה באתר או בטלמסר *1121 ונוכל ללוות אותך בתהליך לדרישת זכויותייך. אם את מעל גיל 25 אני מציעה לך לפנות להסתדרות העובדים הכללית (חפשי מהו מרחב ההסתדרות הקרוב לביתך) ולבקש מהם סיוע בנושא. בהצלחה!